کم کاری تیروئید و چاقی (اضافه وزن بدن) چه ارتباطی با هم دارند؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است سبب بروز برخی از عوارض در افراد شود، کم کاری تیروئید می باشد. از جمله این عوارض می‌توان به چاقی یا افزایش وزن اشاره کرد. غده تیروئید با میسرسازی عملکرد های مهم بدنی سبب تحریک تولید انرژی سلولی می شود. اگر سطح هورمون تیروئید از حد مطلوب کمتر باشد، بصورت منفی تمام هورمونهای دیگر را تحت تاثیر قرار میدهد.

تیروئید

تیروئید

 

تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته در زمینه ارتباط بین چاقی یا شاخص توده بدنی (BMI) در سرم خون با هورمون های تیروئید نشان دهنده این است که یکی از عوامل در تغییر وزن بدن عملکرد تیروئید می باشد (حتی در محدوده طبیعی). حتی اگر سطح TSH سرم به صورت مختصر افزایش داشته باشد، می تواند سبب بروز چاقی شود. پس می توان نتیجه گرفت که یکی از علل چاقی هورمونی و افزایش وزن می تواند به دلیل سطوح کمتر از حد طبیعی (مطلوب) کم کاری تیروئید باشد. به منظور اینکه وزن در حد طبیعی باشد، بهینه سازی تیروئید بسیار ضروری و سودمند است.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید

علت های کم کاری تیروئید:

کم کاری تیروئید دارای علل پنهان زیادی است. یکی از علت های آن که بیشتر افراد آن را نادیده می گیرند، رژیم غذایی مزمن یا ورزش کردن به صورت بیش از حد می باشد. در این دو مورد بدن ممکن است سطوح هورمون های تیروئید را مهار کند و سبب کاهش متابولیسم بدن شود. رژیم غذایی مزمن یعنی انتخاب کردن یک رژیم غذایی غلط به منظور سوخت و ساز بدن که در این صورت بدن نمی تواند بسیاری از مواد مغذی که برای سالم ماندن نیاز دارد را جذب کند.

فعالیت ورزشی بیش از حد نیز مانند رژیم غذایی مزمن  می باشد. که سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. و به دلیل فشار زیادی که به بدن وارد می شود و همچنین ناسازگاری به چنین شرایطی می تواند سلامتی بدن را به خطر بیندازد. در چنین شرایطی غده تیروئید T3 که مسئول متابولیسم بدن است، با کاهش سطح و در نتیجه کاهش سوخت و ساز بدن مواجه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست